Tänään, kun valo valmistautuu palaamaan takaisin luoksemme, olen kiitollinen tästä työvuodesta.

Ajatusmarsana olen tehnyt työtä valon kanssa. Maailmalla ”calm commerce” kasvaa, ja rauhoittavat bisnesideat innostavat Suomessakin.

Showroom Finlandin Tuula Hocksell ja Leena Liedenpohja ovat keskittyneet yrityksessään entistä enemmän puusta tehtyihin designvalaisimiin. Suomalaisina pimeyden asiantuntijoina he olivat jo pitkään tunnistaneet edustamiensa valaisimien hyvinvointia lisäävän voiman, mutta yht´äkkiä samoja ajatuksia alkoi tulla sekä suunnittelija-asiakkailta, jälleenmyyjiltä että tunnetuilta sisustusguruilta eri puolilta maailmaa. Myös kuluttajat etsivät koko ajan innokkaammin vastuullisia designvalaisimia.

Vuonna 2020 Showroom Finlandin oli aika nostaa valaisimet valokeilaan.

Erilaistuminen kannattaa

Lähdimme Showroom Finlandin kanssa liikkeelle pienellä yhteisellä suunnittelijatiimillä.  Ymmärsimme nopeasti, että vaikka arkkitehdit ja monet sisustussuunnittelijat tunnistavat Pilke-valaisimet, laajempien asiakasryhmien on vaikeaa kertoa, mistä puusta tehdystä valaisimesta hän pitää ja miksi. Monilla puuvalaisimilla oli hyvin samankaltaiset tarinat, ja innostunut fani saattoikin puhua ihan toisen firman tuotteesta.

Erilaistuminen alkoi avautua uniikin designin kautta. Kun katselimme valojen ja varjojen heijastusleikkiä suomalaisesta koivusta tehdyssä Pilke-valaisimessa, ymmärsimme, että tämä salaisuus leviää lumovoimalla. Uniikilla visuaalisella tarinalla.

Vastuullisen valon lämpö

Lumoavan Pilke-valon taustalta löytyvät aidot ja vastuulliset raaka-aineet, tuotanto- ja bisnesprosessit, puudesigniin sitoutuneet lahjakkaat ja kunnianhimoiset designerit, käsityön ja digitaalisen geometrian yhdistelmä sekä yhteinen tavoite luoda lämpöisellä valolla hyvää oloa ja kestäviä designklassikkoja.

Covid-19 shokki jäädytti keväällä Showroom Finlandinkin markkinat hetkeksi, sillä julkiset tilat eri puolilla maailmaa olivat olleet bisneksen pääkohde. Mutta käänne parempaan tapahtui yllättävän nopeasti: inspiroivasta ja samalla rauhoittavasta paikasta tulikin eristäytyneessä maailmassa monien ihmisten unelma.

Digiloikka myös suunnitteluun

Bisneksen hyytymisvaiheessa digiloikka skaalattiin kunnianhimoisemmaksi. Uudelle verkkosivustolle kehitettiin erityisesti ammattilaiskohderyhmien suunnittelua helpottavat digitaaliset työkalut. Ne inspiroivat kokeilemaan rohkeasti valon voimaa ja erilaisia Pilke-ratkaisuja.

Suunnittelun tukena on myös Pilkeshop -verkkokauppa, josta löytyvät kaikki Pilke Light Collectionin kahdeksan valaisinkokoelmaa.

Brändin merkitys vain kasvaa

Datapohjainen kasvumarkkinointi tarjoaa huikeat mahdollisuudet kansainvälistymisen kiihdyttämisessä. Premium-tuotteella erottuva ja aidosti vastuullinen brändi on merkityksellisintä kaikissa myyntikohtaamisissa pienestä boutiquesta jättimäisiin verkkokauppohin.

Pilke-valaisimien hyvää oloa luovat ympäristöt ovat suunniteltuja ja pitkäänkin mietittyjä unelmahankintoja.  Unelmointi, suunnittelu, osto ja pitkäaikainen käyttö voivat kaikki olla elämän hyviä, valoisia hetkiä.

Joulu on valon aikaa – tule tunnelmoimaan pilkelights.com

Kuvassa Pilke Signature Floor Birch. What a Light for some quality time!
Kuva: Petteri Vilkki