Parikymmentä vuotta toimittajana ja sen jälkeen lähes saman pituinen jakso strategina mainosalalla. Näistä kokemuksista kiteytin kymmenen oppia uuteen alkuuni.

Heikot signaalit

Opin niiden merkityksen unohtumattomasti 1981 professori Simo Knuuttilan käytännöllisen filosofian luennolla Helsingin yliopistossa. Knuuttila osoitti opiskelijajoukolle vakuuttavan yksityiskohtaisesti, että uuden ajan merkittävimmät ajatukset ja keksinnöt syntyivät ja kehittyivät keskiajalla. Keskiaika ei ollut pimeä, eivätkä vallitsevat trendit hallitse kaikkien elämää. Datan analysointi on kiinnostavaa ja humaani havainnointi kiehtovan yllättävää.

Kuuntele

Toimittajana oppi vähitellen, että leppoisa kuuntelu paljastaa monesti enemmän kuin tiukan asiantunteva kysymyspatteristo. Kumpikin vaatii jatkuvaa opiskelua, tietoa, ymmärrystä, keskustelua ja oivallusta. Rohkeita polkuja avautuu kuuntelun ja intuition voimalla. Kuuntele missä oletkin; digiympäristöissä, metsässä, metrossa, kahvilassa, keskusteluissa tai kaupassa.

Ajattele rohkeasti

Luovuus ja teknologia yhdistävät nyt entistä enemmän monia toimialoja. Avoin vuoropuhelu, keskinäinen ymmärrys ja designin mahdollisuudet synnyttävät joka päivä uusia toimintamalleja. Ihminen saa edelleen itse päättää, miten paljon hän haluaa teknologiaa helpottamaan tai mittaamaan elämäänsä. Tuotteiden ja palveluiden kehityksessä ja kulutuksessa yhä useampia yhdistää kestävä kehitys.

Sisu

”Learnig by doing” -aikana Sisu on kiva kumppani matkalla. Merkitys ja visio ohjaavat toimintaamme, mutta nopeassa muutoksessa niidenkin sisältö kehittyy. Jatkuva läsnäolo ihmisten, asiakkaiden ja kohderyhmien kanssa herättää. Sisua ei ole enää jääräpäisyys, vaan intohimo parempaan.

Brändi on voima

Maailma on täynnä perinpohjaisia brändistrategioita, brändicanvaksia tai yksinkertaisia brändionepagekarttoja. Silti 70 % brändeistä voisi kadota, eikä kukaan jäisi kaipaamaan niitä (Havas: Meaningful Brands 2019). Brändi on parhaimmillaan voima, jonka kanssa ihminen voi elää ja jakaa samat arvot. Merkityksellisten brändien kanssa haluamme kehittyä, nauttia ja muuttaa maailmaa paremmaksi. Aidosti olemassaolonsa merkityksen viestivät brändit tekevät kaiken työnsä taidolla, sydämellä ja luovasti.

Strategia kaikille

Tavoite brändin olemassaolon tarkoituksen kasvattamisesta tarvitsee strategian. Kasvustrategia on nykyisin mahdollinen monille merkityksellisille brändeille, kun kohderyhmät löytyvät digitaalisten kanavien kautta ympäri maailmaa. Strategia on karttamme etenemiseen, mutta nopeiden muutosten ja jatkuvien yllätysten vuoksi kannattaa olla hereillä ja uskaltaa kysyä ”miksi”, ”miten” ja ”mitä”.

Ymmärrä yhteiskuntaa

Yhteiskunnalliset muutokset ovat läsnä kaikessa, mitä teemme. Ymmärrämme yhä syvällisemmin, että olemme täällä toinen toisiamme varten. Kun asiat maailmalla ja omassa ympäristössämmekin välillä junnaavat, kantavat monet brändit vastuunsa parhaan kykynsä mukaan. Meillä on suuri oikeus olla vaikuttamassa yhteiskunnalliseen kehitykseen.

Ilo vaikuttaa

Nauruenergia vapauttaa. Ongelmien ratkaisu ”ilon kautta” ei ole klisee. Ihmiset muuttavat elämäänsä huumorin voimalla.

Monimuotoisuus

Ehkä vähän teoreettinen sana, mutta kuvaavampi kuin erilaisuus. Kuten luonnossa kaikki tarvitsevat toisiaan, niin myös ihmisten elämässä saamme aikaan parempia ratkaisuja, kun teemme niitä yhdessä monista eri näkökulmista ponnistaen.

Opitaan yhdessä

Sekä työssäni että koko elämässäni olen oppinut aina sekä yhdessä että välillä yksin ajatuksissani. Ratkaisujen löytämiseen tarvitaan monenlaisia osaajia ja monenlaista kokemusta. Yhdessä oppiminen on ihmisen elämän parhaita lahjoja.

ajatusmarsa.fi on Marja-Liisa Pollarin uuden yrityksen sivusto. Tavoitteeni on toimia yhdessä muiden osaajien kanssa. Strateginen osaaminen ja brändien kehittäminen on innostavaa, mutta viestintäkokonaisuudet yksityiskohtineen kiehtovat myös. Minulla on laaja ja syvä ymmärrys yhteiskunnallisesta keskustelusta sekä kestävän kehityksen tavoitteista ja mittareista.

ajatusmarsa.fi:n olen tehnyt yhdessä AD Pekka Rouhiaisen, valokuvaaja Jaana Kotamäen, IT-moniosaaja Antti Lindin ja graafisen suunnittelijan Susanna Eerolan kanssa. Kiitos hienolle, vaativalle ja hauskalle tiimille!